Det största lilla bästa skivbolaget                                                                                                      undefinedsounds.se © 2011

 

 

 

Pipaluckbolaget

 

Historien om Pipaluck börjar när Allan Ladds just släppt sin första singel 1980. Allan Ladds, Makka Splaff och Gå å Bada kallar gemensamt till ett stormöte (som det då hette) för att pejla intresset av att bilda ett skivbolag i Eskilstuna.

Nästan alla inbjudna nappar på idén och Kulturföreningen AllKonst bildas. Planerna var ambitiösa och många. Skivutgivning, bokningsverksamhet, gemensamt ägt PA och på sikt även en egen studio.

 

1981

Första projektet blir en samlingsskiva, för att manifestera att ett nytt skivbolag finns. Aktiv PR släpps och blir väl uppmärksammad både i och utanför Eskilstuna. I samband med skivsläppet arrangeras "Pipalucks Påskshow".

Namnet Pippaluck (stavades så först) dök upp i Tom Holmlunds huvud efter att han njutit av en gammal Nils Poppe-film, där en ljuv dam hette så. (Namnet är inte helt ovanligt i Danmark och på Island. Men stavas oftast Pipaluk)

 

 

Men redan här, det första halvåret, märks det att medlemmarnas ambitioner spretar rejält åt olika håll. Så en radikal förändring i medlemskåren sker. Istället för att varje grupp ska ha sin representant, så rekryteras medlemmarna utifrån vad de kan tillföra föreningen.

Så skapas den kärna som skall driva Pipaluckbolaget till slutet. Bröderna Bergström, Stefan Wistrand, Mats Olsson, Karin Jonsson, Hannu Kiviaho och Tom Holmlund.

Den första tanken om att vara ett utpräglat Eskilstunabolag skippas när Örebrogruppen Lolita Pop kontrakteras denna höst. Alla i hela musiksverige visste att detta var en grupp som kommer bli stor. Skivbolaget Silence ryckte hårt i Lolitorna, men av någon, nu glömd, anledning valde de Pipaluck. Deras enda krav var att ett "P" skulle bort från namnet. Efter Lolitornas, ljudmässigt katastrofala, första singel skönk modet hos gruppen. Vissa medlemmar ville överhuvudtaget inte spela in någon LP. Men efter övertalning och en fördelaktig deal med Gävle Ljudstudio spelades debut-LPn in i mellandagarna.

Och eftersom Pipaluckgalan i påsk blev en succe´, så arrangeras "Pipalucks Julshow".

 

1982

När det första bokslutet låg klart konstaterades det att utan de så kallade "Pipaluckgalorna" hade föreningen inte överlevt sitt första år. Ett konstaterande som skulle återkomma vid varje bokslut. Även efter detta framgångsrika 1982.

Lolita Pops debut gjorde succé. Recensionen i Aftonbladet täckte nästan en helsida och var översvallande. Samtliga recensioner var mycket positiva. Och skivan sålde bra.

Så med stor entusiasm kontrakterades Memento Mori som nästa stora projekt. Mementos debut och Lolitornas uppföljare skulle verkligen etablera Pipaluck som ett "riktigt" skivbolag. Samtidigt med dessa planer släpptes också ett antal singlar.

När Mistlurs studio hade bokats för Memento och Lolita, meddelade Lolitorna att de önskade att byta skivbolag. Och det var just Mislur de ville gå till. Och eftersom Pipaluck då, som alltid, hade dålig ekonomi fanns det just inget att sätta emot. (Och med facit i hand, så hade Pipaluck aldrig kunnat supportad fram en sådan karriär som som Lolita Pop fick)

Den första krisen kom, och ett par singlar stoppades. Och då när skulderna för första gången översteg 100 000 kr, firades det rejält. Den samlade handkassan på 1200 kr spenderades på det billigaste bubbelvinet, Opera, som då kostade 29 kr. Prickskjutning med champangekorkar är en underskattad sport. Och Pipaluckgänget blev med åren riktigt bra på det.

 

1983

Detta år blev en kopia av året innan. Ett skivsläpp som massmedialt blev en stor succé.

Memento hyllades stort i pressen. Skivan sålde skapligt. En samlingsskiva med blues från Mälardalen släpptes ungefär samtidigt. Även den mottogs positivt.

Till hösten när Mementos uppföljare planerades kom den ekonomiska verkligheten i kapp. Trots att Pipaluck fått bidrag från Statens Kulturråd fanns det ingen möjlighet att producera bandets nästa singel och Lp. En uppgörelse med MNW förhandlades fram. Resultatet blev att den aktuella singeln och den planerade LPn blev samproducerade av de båda skivbolagen.

Mitt i denna ekonomiska kris bevittnar Anders Bergström ett anarkistiskt kaos i form av gruppen Under IkA. Eftersom det är den dittills mäktigaste (och märkligaste) musikaliska upplevelsen i hans liv, lovar han på stående fot skivkontrakt med gruppen.

 

1984

Under IkA spelar mycket hemma i Stockholm och är väldigt "hippa". Så när Pipaluck skriver kontrakt framför näsan på större bolag uppmärksammas det. Och Pipalucks ryckte om att vara unga och hungriga med näsa för det "nya" etableras.

Dock finns det ett men. Det finns ju inga pengar. Det finns bara ett jätteminus. Förhandlingar tar fart. Denna gång med Tommy Rander på Nacksving/Transmission i Göteborg. En mycket fördelaktig deal sluts. Hela inspelningen i Göteborg på krita. Betalning när skivan säljer. Pipaluckgänget jublar och kör på.

Inspelningen av Under IkAs debut-LP "Sno från dom rika" blir ett enda stort kaos. 20-litersdunken med hemkört tar slut på två dagar. För att inspelningen ska kunna fortsätta får Anders sätta sig på ett tåg till Göteborg med ytterligare två dunkar. Och tidningarna i Göteborg spekulerar om, vad texten "Under IkA", som är klottrad ÖVERALLT i stan betyder. Nacksving kräver något mer disciplin. Men skivan blir klar. Och blir bra.

Återigen får ett Pipaluck-band bra recensioner. Skivan säljer bra. Problemet är att Pipaluck inte har råd att pressa upp skivor i takt med efterfrågan. Pipaluckgalan får återigen rädda skivbolaget.

 

1985

Planerna är stora detta år. Trots den urusla ekonomin har bolaget stora planer. Skivor med Pablo Pablo och Haifi släpps på våren. Får skapliga mottaganden och säljer väl så där.

Problemet med ekonomin var ju från början att ingen satsade kapital. Bara entusiasm. Lösningen är ett gigantiskt banklån. Banken ger ett lånelöfte och planerna tar form. Gruppen "Gudibrallan" gör comeback och Pipaluck signar dom snabbt. "22 för många" är en udda Stockholmsgrupp med rötter i "Grisen Skriker" som det också förhandlas med. En mycket egen grupp med namnet "Underland" lovas en skiva. Import från Ungern diskuteras. Och mycket annat. Det fanns inga gränser.

Men på den tiden var finansmarknaden totalt reglerad. Så när Riksbanken beslutar om omedelbart utlåningsstopp samma vecka som lånet skulle betalas ut faller allt. Inspelningen med "Gudibrallan" stoppas dagen innan den skulle börja. (förlåt Bumpaberra) Betalningen till Mistlur för inspelningen av Under IkAs rekord-dyra maxisingel flåsar i nacken, tillsammans med många andra fordringar.

Pipaluckbolaget meddelar att betalningarna är inställda och blottar strupen i väntan på att någon ska försätta dem i konkurs.

Men så blir inte fallet. Nacksving ser till att Under IkA-singeln ges ut. Mistlur tar Lolita-rättigheterna som betalning och övriga fordringsägare sitter på sina kamrar och tjurar.

Pipaluck lägger ner, men går inte i konkurs. (dock tar det 10 år att betala av skulderna)

 

1986

Likt en Fågel Fenix reser sig Pipaluck till nya framgångar...…nästan.

Nacksving/Transmission vill ha en Stockholmetikett och tar kontakt med Pipaluckbolaget. Dealen blir att Nacksving betalar Pipalucks alla skulder. Och ger bolaget resurser att behålla Under IkA och Gudibrallan. Samt för över sina Stockholmsartister (bl a Roffe Wikström) till den nya Stockholmsetiketten. Nu jävlar.

Innan planerna realiseras går dock Nacksving/Transmission i konkurs. Och det nyss öppnade kistlocket faller tungt över Pipaluckbolaget.

 

PS/

I det här skedet försöker Pipaluckgänget att överleva genom att i smyg starta ett nytt skivbolag. Electric Red Audio.

Tanken är att med ett nytt namn får man nya krediter. Och så kan genomföra alla gamla idéer.

Första (och enda) skivan släpps på den nya etiketten. En rockskiva för barn, "Yes min lilla duva", med Tomas Bergsröm och Hannu Kiviaho.

Men här tappar plötsligt alla inblandade den sista energin. Ingen orkar något mer, förutom att gå till banken varje månad. (ni ska veta att på den tiden fick man lydigt uppsöka ett bank eller postkontor varje månad för att betala sina räkningar) Det finns inte ens energi till att arrangera en Pipaluckgala /DS

 

1987

En ung och entusiastisk Rocco Gustafsson tar över den tradionstyngda uppgiften att arrangera Pipaluck's Julshow. Eftersom han gör det med bravur får han äran att fortsätta i all evighet.

 

2008

Kulturföreningen AllKonst / Pipaluckbolaget beslutar att skänka alla sina rättigheter, sitt restlager samt rätten till namnet "Pipaluck" till Undefined Sounds.

 

 

 

 

 

Singlar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LPer

 

 

 

 

 

 

 

 

Listan är ännu inte komplett.

 

Ett fåtal vinyler finns att köpa i vår postorderbutik.